Toimeentulotukea psykoterapian takia

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Heipsun

Toimeentulotukea psykoterapian takia

Lukematon viesti Kirjoittaja Heipsun » 23 Helmi 2020, 20:48

Moi!
Saan tällä hetkellä nuoren kuntoutusrahaa sekä asumistukea.
Olen tällä hetkellä psykoterapiassa, ja omavastuuta jää silti maksettavaksi aika lailla kun ottaa kuukauden terapiat yhteen.. Rahatilanne todella tiukka, ja olen joutunut vähentämään käyntejäni tämän takia.
Olenko oikeutettu toimeentulotukeen?

Kela | toimeentulotuki

Re: Toimeentulotukea psykoterapian takia

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 25 Helmi 2020, 09:50

Hei Heipsun!

Toimeentulotukeen vaikuttavat kaikki käytettävissä olevat nettotulot ja varat. Kelan kuntoutuksena korvaamien psykoterapioiden omavastuuosuudet ovat perustoimeentulotuessa hyväksyttäviä menoja. Oikeus toimeentulotukeen voidaan selvittää hakemuksen perusteella.

Voit myös arvioida oikeutta toimeentulotukeen sivuiltamme löytyvällä laskurilla: www.kela.fi/laskurit#toimeentulotuki

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Birger

Re: Toimeentulotukea psykoterapian takia

Lukematon viesti Kirjoittaja Birger » 26 Helmi 2020, 10:18

Heipsun kirjoitti:
23 Helmi 2020, 20:48
Moi!
Saan tällä hetkellä nuoren kuntoutusrahaa sekä asumistukea.
Olen tällä hetkellä psykoterapiassa, ja omavastuuta jää silti maksettavaksi aika lailla kun ottaa kuukauden terapiat yhteen.. Rahatilanne todella tiukka, ja olen joutunut vähentämään käyntejäni tämän takia.
Olenko oikeutettu toimeentulotukeen?
Kannattaa laskea toimeentulotuen laskurilla tulot ja menot yhteen.
Jos saat Kela-korvausta psykoterapiasta, niin omavastuu otetaan menona huomioon toimeentulotuen laskelmalla.
Jos olet ns. itsemaksava terapiassa kävijä (jota epäilen, koska tulosi ovat pienet), eli maksat kokonaan terapeutin veloittaman hinnan, toimeentulotuessa ei oteta maksuja menona huomioon.