Mistä saan rahaa kun sitä ei ole edes ruokaan?

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

tiikerikissa

Mistä saan rahaa kun sitä ei ole edes ruokaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja tiikerikissa » 16 Maalis 2020, 21:56

Moikka! Eli tilanne tämä, tt-hakemus hylätty koska viime kuun tulot olivat 1300€. Tässä kuussa olen tienannut 379€ ja siihen se sitten jääkin. Lisänä olen saanut 279€ asumistukea, mutta kaikki rahat ovat jo menneet vuokraan ja laskuihin.
Olen saanut jo vanhemmilta rahaa 100€, mutta menneet laskuihin. Hain sossusta ehkäisevää tt-tukea mutta päätös hylätty?
Mulla ei ole oikeasti nyt rahaa ruokaan, enkä saa mistään tuloja ennen ensi kuuta. Tilillä on ihan muutama euro.
Olen nollasopparilla töissä, te-toimistossa työnhakijana mutta en saa ansiosidonnaista työttömyystukea koska mulla ei ole tarpeeksi tunteja.
Etsin kokoajan uutta työtä, mutta en kyllä tiedä miten selviän tästä kuusta taloudellisesti koska laskuja on vieläkin tulossa lisää.
Mitä ihmettä voin enää tehdä?

Vierastava

Re: Mistä saan rahaa kun sitä ei ole edes ruokaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierastava » 17 Maalis 2020, 07:10

Laskuihin kannattaa hakea lisää maksuaikaa. Hae toimeentulotukea. Ja jatkossa pyri säästämään edes vähän tuloistasi ruokaan.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 18 Maalis 2020, 10:18

Hei, tiikerikissa!

Suosittelen sinua selvittämään laskuttajien kanssa, onko mahdollista sopia maksusuunnitelmaa laskujen maksussa. Jos sinulle on tullut hylkypäätöksen jälkeen laskuja esim. asumismenoista joita ei ole huomioitu päätöksellä, voit pyytää perustoimeentulotuen tarkistamista. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, toimeentulotuen hakija on velvollinen pitämään huolta omasta elatuksestaan. Velvollisuuteen kuuluu myös varautuminen tavanomaisiin elinkustannuksiin.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Maalis 2020, 20:48

tiikerikissa kirjoitti:
16 Maalis 2020, 21:56
Moikka! Eli tilanne tämä, tt-hakemus hylätty koska viime kuun tulot olivat 1300€. Tässä kuussa olen tienannut 379€ ja siihen se sitten jääkin. Lisänä olen saanut 279€ asumistukea, mutta kaikki rahat ovat jo menneet vuokraan ja laskuihin.
Olen saanut jo vanhemmilta rahaa 100€, mutta menneet laskuihin. Hain sossusta ehkäisevää tt-tukea mutta päätös hylätty?
Mulla ei ole oikeasti nyt rahaa ruokaan, enkä saa mistään tuloja ennen ensi kuuta. Tilillä on ihan muutama euro.
Olen nollasopparilla töissä, te-toimistossa työnhakijana mutta en saa ansiosidonnaista työttömyystukea koska mulla ei ole tarpeeksi tunteja.
Etsin kokoajan uutta työtä, mutta en kyllä tiedä miten selviän tästä kuusta taloudellisesti koska laskuja on vieläkin tulossa lisää.
Mitä ihmettä voin enää tehdä?
lopettamalla nollasopparilla työnteon

Pajumpi-oja

Lukematon viesti Kirjoittaja Pajumpi-oja » 19 Maalis 2020, 21:34

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
18 Maalis 2020, 10:18
Hei, tiikerikissa!

Suosittelen sinua selvittämään laskuttajien kanssa, onko mahdollista sopia maksusuunnitelmaa laskujen maksussa. Jos sinulle on tullut hylkypäätöksen jälkeen laskuja esim. asumismenoista joita ei ole huomioitu päätöksellä, voit pyytää perustoimeentulotuen tarkistamista. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, toimeentulotuen hakija on velvollinen pitämään huolta omasta elatuksestaan. Velvollisuuteen kuuluu myös varautuminen tavanomaisiin elinkustannuksiin.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela toimeentulotuki
Missäs laissa on noin että suomen kansalaisella ON VELVOLLISUUS pitää huolta omasta elatuksestaan??

On kelassa kyllä IHMEELLISIÄ laintulkintoja perustuslain 2§ 3mom. vastaisesti.

Ensinnäkin perustuslain 19§ on näin, "JOKAISELLA joka EI KYKENE HANKKIMAAN (eli HUOM. hankkimaan) (eli ei ole töitä tai ei saa rahaa tarpeeksi satunnaisilla töillä) ihmisarvoisen edellyttämää turvaa ON OIKEUS VÄLTTÄMÄTTÖMÄÄN TOIMEENTULOON ja H U O L E N P I T O O N.

YMMÄRRETTY??

LAILLA TAATAAN (eli lain tulee olla sellainen jolla annetaan eväämätön oikeus perustoimeentulonturvaan) JOKAISELLE OIKEUS perustoimeentulonturvaan TYÖTTÖMYYDEN (työttömyysturva), sairauden, jne jne.

Ymmärretty??
Nuo oli siis perusoikeuksia.
Vain ainoastaan kieroutunut ihmismieli tulkitsee lakeja perustuslain vastaisesti.

Perustuslain 22§ Julkisen vallan on turvattava (siis hoidettava asia ja lainkäyttö niillä toimilla joilla turvaaminen ONNISTUU) perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien TOTEUTUMINEN (siis hoidettava asia ja lainkäyttö niillä toimilla joilla toteuttaminen ONNISTUU).

Aika yksinkertaista?

Sitten luetaan huolellisesti mitä sanoo laki toimeentulotuesta. "2 §
Oikeus toimeentulotukeen

Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla.

Jokaisella on velvollisuus KYKYNSÄ MUKAAN (Ei siis lue ainoastaan että, on velvollisuus pitää huolta elatuksestaan) itsestään ja omasta elatuksestaan sekä, siinä laajuudessa kuin avioliittolaissa (234/1929), lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/1975) ja muussa laissa säädetään, puolisonsa sekä alaikäisten lastensa ja ottolastensa elatuksesta".

Laissa on SIIS, KYKYNSÄ MUKAAN.

Lisäksi toimeentuloTUKI (HUOOOOMM. T U K I) eli tuki joka tulee SILLOIN APUUN KUN MUUT TULOT EIVÄT RIITÄ IHMIARVOISEEN elämiseen, eli siis tuki EI OLE VIIME SIJAINEN ETUUS.

Jos lakia käytettäisiin oikein ja luettaisiin oikein, niin se etuus mikä pitää tulla määrättyjen asioiden tullessa taikka astuessa voimaan on lueteltu PERUSOIKEUKSINA perustuslaissa ja toimeentuloTUKEEN on JOKAISELLA OIKEUS, onhan siihen suurempi oikeus pakoloisijoillakin, MIKSEI OLE SUOMEN ALKUPERÄISVÄESTÖLLÄ?

Pitäisiköhän minun perustaa muutaman irakin pakolaisen kanssa pienimuotoinen joukkue

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 20 Maalis 2020, 14:32

Hei!

Kuten olitkin kirjoittanut niin toimeentulotuki laki määrittää kohdassa 2 § että, jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan sekä, siinä laajuudessa kuin avioliittolaissa (234/1929), lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/1975) ja muussa laissa säädetään, puolisonsa sekä alaikäisten lastensa ja ottolastensa elatuksesta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Pajumpi-oja

Lukematon viesti Kirjoittaja Pajumpi-oja » 25 Maalis 2020, 23:29

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
20 Maalis 2020, 14:32
Hei!

Kuten olitkin kirjoittanut niin toimeentulotuki laki määrittää kohdassa 2 § että, jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan sekä, siinä laajuudessa kuin avioliittolaissa (234/1929), lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/1975) ja muussa laissa säädetään, puolisonsa sekä alaikäisten lastensa ja ottolastensa elatuksesta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela toimeentulotuki
Niin aivan, mutta ensimmäisessä kelan vastauksessa oli vain lyhyesti "Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, toimeentulotuen hakija on velvollinen pitämään huolta omasta elatuksestaan. Velvollisuuteen kuuluu myös varautuminen tavanomaisiin elinkustannuksiin."

Laki toimeentulotuesta EI EDELLYTÄ VARAUTUMISTA, eikä myöskään ilmaise, että jokaisella ON VELVOLLISUUS pitää huolta, vaan ETTÄ KYKYNSÄ MUKAAN.

Niillä on aika iso ero, eli älkää tulkitseko lakia vastoin PL 2§ 3mom. vaan ilmaiskaa asiat kuinka ne laeissa OIKEASTI ONKIN.

Nbvcx

Lukematon viesti Kirjoittaja Nbvcx » 27 Maalis 2020, 10:50

Alkuperäiselle kirjoittajalle: kirjoitat, olevasi myös työtön työnhakija, mutta ettet saa ansiosidonnaista päivärahaa. Olisiko sinun mahdollista saada työmarkkinatukea? Soviteltua päivärahaa? Kannattaa yrittää selvittää asiaa TE-palveluista.

Jyppi33

Lukematon viesti Kirjoittaja Jyppi33 » 27 Maalis 2020, 13:37

Moikka!

Vaikka et saisi ammattiliiton kassasta tai yleisestä työttömyyskassasta ansiosidonnaista päivärahaa (koska ilmeisesti työssäoloehto ei täyty tai et ole kummankaan jäsen?), niin sinun pitäisi saada vähintään soviteltua työmarkkinatukea. Tai täyttä työmarkkinatukea, jos kerran työtunteja/palkkaakaan ei ole.

Uuden lainsäädännön mukaan nollasopimuksen voi myös irtisanoa ilman karensseja tms. jos työtä on ollut viimeisen 12 viikon aikana alle 18 h/ viikko.

Kenenkään ei kannata laittaa tilillesi yli 50 euroa, koska Kelan toimeentulotuessa sen ylimenevä osuus katsotaan tuloksi, ja se vähentää toimeentulotuen määrää. Jos siis toimeentulotuki on kohdallasi tarpeen.