Korvattavista sähkö + vuokrakuluista

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Daisy Flower

Korvattavista sähkö + vuokrakuluista

Lukematon viesti Kirjoittaja Daisy Flower » 24 Maalis 2020, 14:43

Hei,

Hain toimeentulotukea, ja päätöksessä minulle vastattiin että sähkölaskuani ei makseta koska:

"100% uusiutuva energia ei ole perustoimeentulotuessa huomioitava meno. Sinun tulee itse maksaa lasku laskuttajalle."

Missä tapauksessa sähkölasku sitten huomioitaisiin? Millaista energian tulisi olla? Olin nyt valinnut sähköfirmalta edullisimman vaihtoehdon.

Päätöksessä oli myös että asumismenoni 625e ylittävät paikkakuntani kohtuulliset
asumismenot jotka ovat 1 henkilöä 572 e/kk.

Vuokrani on siis 625, siihen tulee päälle vielä vesi 20e + sähkö. Onko tuohon 572 sisällytetty vesi + sähkö?

Paljonko sähkö saa maksimissaan kustantaa jotta korvataan? Olen katsellut puutaloasuntoja joissa sähkölämmityskulut saattaavat olla talvella reilut 50e/kk. Huomioitaisiinko tämä? Minkälaista energian tulisi olla?

Pentti L

Re: Korvattavista sähkö + vuokrakuluista

Lukematon viesti Kirjoittaja Pentti L » 24 Maalis 2020, 17:42

"100% uusiutuva energia ei ole perustoimeentulotuessa huomioitava meno. Sinun tulee itse maksaa lasku laskuttajalle."

Heh:) Kela se jaksaa yllättää perusteluillaan. Se on varmaan nyt niin että "ympäristö hössötys" on pois muodista.
Tuon päätöksen voisit jo faksata vaikka Haaviston Pekalle. Voe voe voe ihemettä.
Viimeksi muokannut Kela | toimeentulotuki, 25 Maalis 2020, 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestistä poistettu henkilötietoja.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 26 Maalis 2020, 14:22

Daisy Flower kirjoitti:
24 Maalis 2020, 14:43
Hei,

Hain toimeentulotukea, ja päätöksessä minulle vastattiin että sähkölaskuani ei makseta koska:

Missä tapauksessa sähkölasku sitten huomioitaisiin? Millaista energian tulisi olla? Olin nyt valinnut sähköfirmalta edullisimman vaihtoehdon.

Päätöksessä oli myös että asumismenoni 625e ylittävät paikkakuntani kohtuulliset

Vuokrani on siis 625, siihen tulee päälle vielä vesi 20e + sähkö. Onko tuohon 572 sisällytetty vesi + sähkö?

Paljonko sähkö saa maksimissaan kustantaa jotta korvataan? Olen katsellut puutaloasuntoja joissa sähkölämmityskulut saattaavat olla talvella reilut 50e/kk. Huomioitaisiinko tämä? Minkälaista energian tulisi olla?
Hei, Daisy Flower!

Mahdollisia sähköyhtiöltä ostettuja lisäpalveluita (esimerkiksi vihreä sähkö, lähisähkö, hintakatto, vaihtoturva,...) ei huomioida menona perustoimeentulotuessa.

Kelan määrittämään asumisnormiin sisältyy vuokra sekä lämmistyskustannukset. Kohtuullisten lämmitysmenojen osuus asumismenoista saadaan siis selvitettyä vuokra-asunnon osalta seuraavasti:
Kelan asumisnormi – vuokra = osuus, joka jää lämmitykseen kuukausittain.

Asumisnormissa ei ole otettu huomioon vesimaksua, taloussähköä eikä kotivakuutusta. Nämä voidaan hyväksyä erikseen todellisen suuruisina, mikäli niitä ei pidetä kohtuuttomina.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

wwweye

Lukematon viesti Kirjoittaja wwweye » 27 Maalis 2020, 11:03

Eikä tässä tilanteessa Kela anna edes aikaa vaihtaa sähkötyyppiä siihen normaaliin? Annetaanhan ihmiselle aikaa halvemman asunnonkin etsimiseen, ja jos sitä ei löydy, koko vuokra huomioidaan menona.

Aika jännä, että vaikka "erikoissähkö" olisikin halvempi kuin "normisähkö", se ei kelpaa Kelalle menoksi.

Pajumpi-oja

Lukematon viesti Kirjoittaja Pajumpi-oja » 27 Maalis 2020, 11:54

Onko kelasta kehittynyt aikaa myöden jokin jumalallinen instanssi?

Joka on raamatullista jumalaakin korkeammassa asemassa.

En yhtään ihmettele, että kansalaisten viha kelaa ja muita päättäjiä kohtaan alkaa oleen sata prosenttia JA HYVÄ NIIN.

Ei enään tarvita kuin pienen pieni kipinä, niin kansalaiset alkavat tositoimiin JA HYVÄ NIIN.
Huonoa tässä on se, että noita ulkosaunoja alkaa oleen suomaliassa liian vähän, joten jätteet tulee haudata metsään taikka pellolle, onhan niistä silloin jotain hyötyäkin.

Kela rikkoo mennen tullen ja palatessaankin perustuslakia, että sitä myöten on perusoikeuksien vastainen, vai miksi kela asettaa perustuslain vastaisesti kansalaisia eri arvoiseen asemaan??

Mihin tälläinen kelaan tullut oikeus perustuu?

Perustuuko se jotenkin siihen kelan lakihenkilöarmeijan lausumiin, ainakin yhden naispuolisen laki-ihmisen kelasta tiedän, joka suoltaa sontaa ja puuta&heinää joka asiaan.

Laki on aika yksi selitteinen sähömenojen osalta ja laki ei anna oikeutta KOHTUULLISTAA missään tilanteessa, oli kyse sitten lämmitykseen kuluvasta ja muuhun käyttöön, KOSKA SE ON TALOUSSÄHKÖÄ, kulutettiin sitä mihin vaan, se on TALOUDESSA KÄYTETTYÄ SÄHKÖÄ
"7 b § (26.6.2015/815)
Muut perusmenot

Perusosalla katettavien menojen lisäksi muina perusmenoina otetaan tarpeellisen suuruisina huomioon:

1) yleisestä asumistuesta annetun lain (938/2014) 9 §:ssä tarkoitetut asumismenot, muun kuin yhtiömuotoisen omistusasunnon välttämättömät hoitomenot sekä välttämättömät asuntoon muuttoon liittyvät menot;

2) taloussähköstä aiheutuvat menot; (eli erittäin yksinkertaisesti ne menot mitkä laskun loppusummana onkin)

3) kotivakuutusmaksu;"

Tässä on kyse ainoastaan kelalle velvoitetusta säästöistä.

Kela arvioi, että toimeentulotuen siirtäminen (eli tuli kahden luukun järjestelmä) kelaan, VÄHENTÄÄ KÄSITTELYKULUJA 35 miljoonaan euroon (aikaväli ei tiedossa), vaan kuinkas kävikään, nyt kelan aikana käsittelykulut onkin yli 100 miljoonaa reilusti, eli kun kela säästää 10 miljoonaa, niin se kuitenkin tuhlaa sen kolminkertaisesti oikeudenkäynti ja muihin kuluihin.

Daisy Flower

Lukematon viesti Kirjoittaja Daisy Flower » 31 Maalis 2020, 20:08

Hei,

Minulla ei ole mitään lisäpalveluja sähköyhtiöltä. Ainoastaan olen tehnyt sähkösopimuksen edullisimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan, ja tämä koskee taloussähköä. Lämmitys sisältyy vuokraan. Minkälaiseksi minun tulisi sähkösopimus vaihtaa että se hyväksytään?

quote="Kela | toimeentulotuki" post_id=243515 time=1585225341 user_id=22174]
Daisy Flower kirjoitti:
24 Maalis 2020, 14:43
Hei,

Hei, Daisy Flower!

Mahdollisia sähköyhtiöltä ostettuja lisäpalveluita (esimerkiksi vihreä sähkö, lähisähkö, hintakatto, vaihtoturva,...) ei huomioida menona perustoimeentulotuessa.

Kelan määrittämään asumisnormiin sisältyy vuokra sekä lämmistyskustannukset. Kohtuullisten lämmitysmenojen osuus asumismenoista saadaan siis selvitettyä vuokra-asunnon osalta seuraavasti:
Kelan asumisnormi – vuokra = osuus, joka jää lämmitykseen kuukausittain.

Asumisnormissa ei ole otettu huomioon vesimaksua, taloussähköä eikä kotivakuutusta. Nämä voidaan hyväksyä erikseen todellisen suuruisina, mikäli niitä ei pidetä kohtuuttomina.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
[/quote]

lohduton kohtuus kaikessa

Lukematon viesti Kirjoittaja lohduton kohtuus kaikessa » 01 Huhti 2020, 07:05

Suosittelen valittamaan, ei kuulosta tämäkään päätös lainmukaiselta.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Huhti 2020, 10:19

Hei Daisy Flower!

Voit halutessasi ottaa yhteyttä Kelan asiakaspalveluun, jossa voimme selvittää tarkemmin päätöstäsi ja toimittamaasi sähkölaskua.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

uusiutuva100

Lukematon viesti Kirjoittaja uusiutuva100 » 02 Huhti 2020, 08:54

Jos tuohon uusiutuvaan sähkölaskuun ei kuulu muuta kuin kulutus ja siirtomaksut, eikä mitään ylimääräisiä ilmastokompensaatioita, niin miksi kela tämän hylkäsi? Voisiko kelan täti vaikka vastata tähän, kysymyshän on ihan tavallisesta sähkölaskusta?

Daisy Flower

Lukematon viesti Kirjoittaja Daisy Flower » 02 Huhti 2020, 18:31

Minusta on hämmentävää ja arveluttavaa että minua pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun sen sijaan että kysymykseeni vastattaisiin täällä. Ilmiselvästi muitakin kiinnostaa tämä asia. Olisi ihan rehtiä myöntää että tässä on varmaan tapahtunut virhe, ja myös suoraselkäistä ilmoittaa jos Kelan linjaus on että uusiutuvaa energiaa ei korvata vaikka olisi edullisin.