Apteekin maksusitoumus ja kotiinkuljetus

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

helinen1

Apteekin maksusitoumus ja kotiinkuljetus

Lukematon viesti Kirjoittaja helinen1 » 24 Maalis 2020, 17:43

Hei!
Kuulun Koronan riskiryhmään ja en uskalla mennä apteekkiin. Ei ole ketään, joka voisi asioida puolestani. Olisin tilannut kotiinkuljetuksella reseptilääkkeet, mutta se ei onnistunutkaan, koska minulla on toimeentulotuen maksusitoumus. Netissä apteekin ostoskorissa pitäisi kuulemma olla lääkkeillä hinnat eikä 0 euroa.
Voinko olla käyttämättä maksusitoumusta ja maksaa lääkkeet itse ja jälkikäteen toimittaa reseptit ja apteekkikuitin Kelaan kuten laskutkin? Toimituskulun voin maksaa kyllä itse.

Vieras

Re: Apteekin maksusitoumus ja kotiinkuljetus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Maalis 2020, 19:37

Kyllä.Voit toimittaa kuitit kelaan jolloin sinulle maksetaan summa tilillesi.Muista toimittaa myös reseptit kelaan kun toimitat kuitit.

Samppa74

Lukematon viesti Kirjoittaja Samppa74 » 25 Maalis 2020, 07:44

Vastauksena kysyjälle: Minulla on toiminut Yliopiston Apteekin verkkopalvelussa lääkkeiden tilaaminen (ja kotiinkuljetus itse maksettuna) Kelan maksusitoumuksella. Monesti YA.fi:lla on ilmainen kotiinkuljetus tai hyvin alhainen kotiinkuljetusmaksu. Suosittelen kokeilemaan!

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 25 Maalis 2020, 15:24

Hei helinen1!

Voit ostaa lääkkeet itse ja toimittaa kuitin kelaan. Lääkemenot huomioidaan ostopäivän mukaan sen kuukauden menoksi.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Gayle

Lukematon viesti Kirjoittaja Gayle » 27 Maalis 2020, 11:06

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
25 Maalis 2020, 15:24
Hei helinen1!

Voit ostaa lääkkeet itse ja toimittaa kuitin kelaan. Lääkemenot huomioidaan ostopäivän mukaan sen kuukauden menoksi.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki
Entäs kun tilillä on paljon vähemmän rahaa, kuin mitä lääkkeet maksaa? Eikö nyt poikkeustilanteessa voisi pystyä toimeentulotuen saajakin tilaamaan ne lääkkeet netistä, kun oikein ilmankaan ei voi olla. Vaikka sinne apteekkiin uskaltaisi mennäkin, niin siellä oli tänäänkin ihan hirvittävä jono, kun apteekki päästää sisälle vain 10 ihmistä kerralla. Entäs jos minulla on flunssan oireita, eikä siksi voi mennä paikanpäälle jonottamaan, ainakaan kovin monta kertaa? :(

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 27 Maalis 2020, 13:56

Hei, Gayle!

Neuvoisin sinua keskustelemaan kotiinkuljetusasiasta apteekin kanssa. Tässä voi olla eriäviä toimintatapoja eri apteekkien välillä. Itse katsoisin, että maksusitoumus ei ole este lääkkeiden kotiinkuljetuksen tilaamiselle, mutta maksusitoumus ei kata lääkkeiden kotiinkuljetuksesta tai postituksesta aiheutuvia kustannuksia.

Mukava viikonloppua!

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi