Vuokravakuus

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kysyttaja

Vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysyttaja » 27 Maalis 2020, 10:36

Hei!

Myöntäkö Kela vuokravakuuden ja muutokustannukset seuravassa tilantessa:

Haluan vaihda paikkakuntaa (Etelä-Pohjanmaan maaseudulta muuttaa Tampereelle), koska olen jäänyt ilman autoa (ei mahdollista korjata eikä ole rahaa ostakseni uuden) eikä meillä ole julkista liikennetta (bussi vain 2 kerta päivällä). Tässä tilanteessä ei ole mahdollista työllistua eikä opiskella uuden ammatin. Myös hankala järjestää lapsen tapaamisen (minulla on tapaamisoikeus ja lapseni asuu Vaasassa).

Kysessä on Tampere (eikä Vaasa), koska siellä usein käy rekrykoulutukset ammatilla joiden alkeet minä olin jo opiskellut. En voi ensin saada opiskelupaikkaa ja vasta sitten muuttaa, koska valinnan ja opiskelun alkun välillä aina on aivan lyhyt aikaväli. Tarvitsen ensin muuttaa ja sen jälkeen voin hakea.

Minä muuttaisin kalliimpaan asuntoon, mutta ei mukavuuden vuoksi. Päinvastoin tilvasta sunnosta muuttaisin ahtaseen.

Kela | toimeentulotuki

Re: Vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 27 Maalis 2020, 13:36

Hei, Kysyttaja!

Oikeus etuuteen tutkitaan aina hakemuksen ja annettujen selvitysten perusteella. Toki yleiset myöntöedellytyset tulee täyttyä: muutolle perusteltu syy, vuokran määrä Kelan normeissa ja oikeus perustoimeentulotukeen. Anna selvitys tilanteestasi hakemuksella. Tarvittaessa voit pyytää hakemuksen siirtoa kunnan sosiaalitoimeen, jos Kelan myöntöedellytykset eivät täyty.

Hakuohjeet ja vuokranormit löytyvät verkosta:
www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet
www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset

Mukavaa viikonloppua!

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi