Studiestöd 2 ggr?

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

Pizza

Studiestöd 2 ggr?

Lukematon viesti Kirjoittaja Pizza » 12 Huhti 2020, 01:33

Hej! Om jag får studiestöd under tiden jag studerar till en kandidatexamen här i Finland, och tar min finländska kandidatexamen enligt planerna - kan jag isåfall få studiestöd på nytt ("från början") om jag påbörjar en magisterexamen utomlands (i USA) på en privat institution?

FPA | studiestöd

Re: Studiestöd 2 ggr?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 14 Huhti 2020, 10:29

Hej Pizza!

Tack för din fråga.

Det är möjligt att få studiestöd för flera högskoleexamina. Du hittar närmare information om i vilka fall du kan ha rätt till ytterligare stödmånader för högskolestudier här: www.fpa.fi/ytterligare-hogskolestudier

Observera också att för att få studiestöd för studier utomlands krävs att studierna motsvarar studier som berättigar till studiestöd i Finland. Dessutom skall läroanstalten vara underställd offentlig tillsyn, vilket betyder att den skall vara berättigad till statsunderstöd och stå under undervisningsmyndigheternas tillsyn eller vara ackrediterad av en ackrediteringsorganisation. En privat läroanstalt kan också vara underställd offentlig tillsyn.

Mera uppgifter om rätten till studiestöd för studier utomlands finns här: www.fpa.fi/studiestod-utomlands

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!