Asumistuki ja kesätyöt

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

TunnusJAPmxcJgO4Bq7

Asumistuki ja kesätyöt

Lukematon viesti Kirjoittaja TunnusJAPmxcJgO4Bq7 » 12 Huhti 2020, 12:36

Moikka!
Minulla olisi kysymys asumistukeen ja kesätöihin liittyen. Minulla on siis kaksi työpaikkaa kesällä: toinen on keikkatyösopimus kaupassa (eli vuoroja tulee, jos tarjotaan) ja toinen on ravintolassa tarjoilijana (eli olen ravintolassa töissä pääsääntöisesti). Voisin veikata tulojen olevan yhteensä yli 2000€/kk molemmista työpaikoista yhteensä. Keikkatyösopimuksessa palkka on 11,23€/h ja ravintolassa n. 13€/h ja viime vuoden työsopimuksen mukaan työtunteja ravintolassa on ollut 90h/3vko, mutta tämän kesätyön sopimusta ei olla vielä allekirjoitettu.

Miten yhden kuukauden tulot tulisi siis arvioida, jos mahdollisesti on vaihtelevat tulot per kuukausi eli minun on todella vaikeaa arvioida tarkasti yhden kuukauden tulot molemmista kesätyöpaikoista.

Ja jos olen esimerkiksi arvioinut yhden kuukauden tuloksi esimerkiksi 2500€/kk ja huomaan arvion olevan väärä eli kuukausipalkka jäisi arvioidun summan alle tai menisi sen yli, niin missä vaiheessa kuukautta tulisi korjata arvioitua kuukausipalkka tulo?

Miten myös tämä vaikuttaa myös asumistukeen?

T: Henna K.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ja kesätyöt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Huhti 2020, 09:46

Hei!

Vaikka tulojen arviointi on hankalaa, tulisi sinun kuitenkin ilmoittaa asumistuen hakemuksessa keskimääräinen bruttopalkka kuukaudessa. Käsittelyssä voidaan myös käyttää apuna aikaisemman kesän palkkalaskelmia samasta työpaikasta. Liitteeksi olisi hyvä laittaa työsopimukset.

Jos palkka onkin hyvin paljon arvioitua pienempi tai suurempi, voidaan päätöstä mahdollisesti tarkistaa. Voit laittaa tarkistuspyynnön esim. asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

hennakarlsson

Lukematon viesti Kirjoittaja hennakarlsson » 15 Huhti 2020, 12:17

Moikka!
Selvä, kiitos vastauksesta! Miten palkka sitten vaikuttaa asumistukeen, jos yhden kuukauden bruttopalkka olisi n. 2500€ ja kesätyöni kestäisivät suunnilleen kesäkuun alusta elokuun loppuun ja maksaisin vuokaa koko kesän ajan eri paikkakunnalla olevaan asuntoon? Asunnon vuokra on 530€/kk + 21€/kk vedestä. En nostaisi mitään muuta tukea kuin asumistukea kesän aikana.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Huhti 2020, 10:56

Hei!

Näillä tiedoilla ei voida vielä arvioida tulojen vaikutusta tukeen. Voit laskea arvion tuen määrästä laskurin avulla.

Jos saat asumistukea jo tällä hetkellä, huomioithan, että tukea ei tarkisteta samasta ajankohdasta tulojen muutoksen kanssa. Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Jos siis tulot muuttuvat 1.6. alkaen, tuki tarkistetaan 1.7. alkaen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki

hennak123

Lukematon viesti Kirjoittaja hennak123 » 16 Huhti 2020, 21:47

Moikka!
Vaikuttaako asumistuen saamiseen kesä-heinä-elokuulta, se että minulla ei ole ollut tuloja tänä vuonna ollenkaan, että ensimmäiset tulot tältä vuodelta tulisi vasta kesätöistä.
Viimeksi muokannut Kela | opintotuki, 17 Huhti 2020, 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestistä poistettu henkilötietoja.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 17 Huhti 2020, 15:06

Hei!

Kysymyksestäsi ei käy ilmi, onko sinulla tällä hetkellä asumistukea. Jos on ja tulonasi on nyt huomioitu nollatulo, tulisi asumistuki tarkistuttaa hakemuksella. Silloin tulot katsotaan tarkistamisajankohdasta alkaen.

Jos olet nyt hakemassa tukea, tulot katsotaan hakemisajankohdasta alkaen.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki

TunnusJAPmxcJgO4Bq7

Lukematon viesti Kirjoittaja TunnusJAPmxcJgO4Bq7 » 20 Touko 2020, 18:56

Moikka!

Minulla olisi kysymys, että saanko nostaa kesäkuun aikana asumistukea, vaikka minulla pitäisi alkaa kesätyön 1.6 ja minulla ei ole ollut lainkaan aikaisempia tuloja tänä vuonna (olen nostanut vain asumistukea, en edes opintotukea). Ja miten yhen kuun bruttotulot kesätyöstä kannattaa arvioida, koska minulle tulee olemaan 0/tunti sopimus eli en pysty helposti arvioimaan yhen kuukauden bruttotuloa? Tiedän sen, että vuoroja tulee, jos on kiirettä ja vähemmän vuoroja jos on hiljaista (olen kesätöissä siis ravintola alalla).

Myös vaikuttaako ollenkaan asumistuen maksamiseen se, että minulla ei ole ollut aikaisempia tuloja tänä vuonna eli tulen tienaamaan nyt alustavasti vain kesäkuu-elokuu jaksolla ja taas syyskuusta eteenpäin tuloja ei enää tulisi ja nostaisin vain asumistukea?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Touko 2020, 14:00

Hei TunnusJAPmxcJgO4Bq7!

Tässä linkissä on ohjeita välitarkastuksen tekemiseen: www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen.

Suosittelen tekemään välitarkastuksen asumistukeen jos tulos nousevat annettussa päätöksessä huomioituihin tuloihin nähden. Tee välitarkastus esimerkiksi kesäkuun tulojen perusteella. Tuen tarkistusajan kohta tulojen muuttuesaa tulee olemaan 1.7.20 alkaen, jos työsuhteesi alkaa 1.6.20.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki

TunnusJAPmxcJgO4Bq7

Lukematon viesti Kirjoittaja TunnusJAPmxcJgO4Bq7 » 22 Touko 2020, 14:13

Okei, kiitos!
Milloin välitarkastushakemus pitäisi olla viimeistään lähetettynä? Eli pitäisikö välitarkastushakemus lähettää jo 1.6, kun minulla on työsopimus ja arvioida siihen paljonko saisin tuloja kesäkuulta (palkanmaksu pv on kuun viimeinen päivä) ja jos saankin vähemmän tuloka kuin olen kesäkuun hakemukseen arvioinut niin teenkö uuden välitarkastushakemuksen heinäkuussa?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Touko 2020, 09:46

Hei TunnusJAPmxcJgO4Bq7!

Yleisessä asumistuessa tavoitekäsittelyaika on 3 viikkoa. Jos tukesi tarkistetaan 1.7. alkaen, neuvoisin tekemään tarkistushakemuksen jo kesäkuun alussa.

Jos tulosi muuttuvat arvioidusta tulosta, voit pyytää tuen tarkistusta uudelleen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki