Työttömyysturvan haku

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

PeePee01

Työttömyysturvan haku

Lukematon viesti Kirjoittaja PeePee01 » 18 Touko 2020, 16:28

Kirjoitin ylioppilaaksi nyt keväällä, milloin haen työttömyysturvaa? Onko totta, että menee 5kk hakemisesta ennen kuin tukea voi alkaa saamaan? Entäs kun olen muuttamassa omilleni, saan asumistukea ilmeisesti 319e/kk, joka ei riitä kattamaan edes vuokraa. Aloitan näillä näkymin pian opintoja aikuislukiossa, mutta se ei ilmeisesti oikeuta opintotukeen. Mitä muuta tukea voin saada tuoksi ajaksi? Tai yleensäkin, mihin tukiin olen oikeutettu?

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyysturvan haku

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 19 Touko 2020, 14:58

Hei PeePee01!

Jos ammatillista koulutusta ei ole, työmarkkinatukea voi saada vasta 5 kuukauden (21 viikon) odotusajan jälkeen. Tämä tilanne on usein ylioppilaaksi valmistuvilla, jos työssäoloehtokaan ei täyty.

Jos odotusajan aikana aloittaa TE-palveluiden kanssa sovitun työllistymistä edistävän palvelun, voi tälle ajalle saada työttömyysturvaa odotusajasta huolimatta. Odotusajan on tullut alkaa ennen palvelun aloittamista tai samana päivänä kuin palvelu, jotta se ei estä etuuden maksamista palvelun ajalta.

Opintotukea on mahdollista saada aikuislukio-opintoihin vain, jos ne suoritetaan yhdistelmätutkintona. Pelkästään aikuislukio-opintoihin tukea ei voi saada. Tarvittaessa voit hakea Kelasta perustoimeentulotukea www.kela.fi/toimeentulotuki-pikaopas

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

PeePee01

Lukematon viesti Kirjoittaja PeePee01 » 24 Touko 2020, 07:58

Kiitos vastauksesta! Vielä muutama lisäkysymys:

1. Onko jostain mahdolista selvittää varmuudella, mitä kaikkia tukia tulisi saamaan, ennen kuin laittaa hakemukset (eli ennen kuin siis muuttaa omilleen?) Vai pitääkö vain uskaltaa lähteä ja luottaa siihen, että kyllä kaikki jotenkin järjestyy?

2. Perustoimeentuloa haettaessa vuokran kohtuulliseksi ja korvattavaksi määräksi kunnallani katsotaan vajaa 500e/henkilö, onko tämä täysin ehdoton? Sillä hinnalla ei kotipaikkakunnallani löytynyt kauhean montaa asuntoa. Jos hankkii hieman kalliimman asunnon, eikö perustoimeentulotukea makseta ollenkaan? Jos siis muuten koittaisi elää paljon halvemmalla.

3. En ole oikeutettu opintotukeen pelkillä aikuislukion opinnoilla siten, miten olen niitä aikeissa suorittaa. Minua ei siis myöskään voida velvoittaa nostamaan opintolainaa?

4. Laitetaanko perustoimeentuloa hakiessa tiliotteet kahdelta edelliseltä kokonaiselta kuukaudelta, vai voiko niitä laittaa tasan kakupäivästä kaksi edeltävää kuukautta? Esim. 18.5.-18.7.? Kuinka suuret summat sen myöntämiseen vaikuttavat? Jos tililläni on 200-300e, joilla olisi tarkoitus ostaa asuntooni huonekaluja, pitääkö minun nostaa ne ennen toimeentulohakemuksen laittamista, eli vaikuttavatko sellaiset summat? Entä miten tarkkaan minun täytyy olla varautunut esittämään kuitteja käteisnostoista toimeentuloa hakiessani? Mieluusti ostaisin kaiken mahdollisen käytettynä kotiini, ja sellaiset kaupat hoituu kätevimmin käteisellä.

5. Onko perusteltua olla muuttamatta kauas koulupaikasta (noin 40km), koska kulkeminen kouluun ja mahdollisille työpaikoille (kaupungin keskustaan) on todella hankalaa? Tiedän, että toimeentulotukeen voi saada rahaa julkista liikennettä varten, mutta sellaista ei tuolla reitillä juurikaan ole, jos on ollenkaan. Minulla ei
tietenkään ole autoa käytössäni. Siellä olisi kuitenkin halvempia vuokra-asuntoja kuin muualla.

6. Mihin ikään asti vanhemmat ovat velvollisia elättämään omat lapsensa? Päteekö sellainen myös silloin, kun jo aikuinen lapsi muuttaa omilleen?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Touko 2020, 13:50

Vanhemmat ovat elatusvelvollisia kunnes lapsi täyttää 18-vuotta.Sitten vanhempien ei tarvise elättää lasta.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Touko 2020, 10:02

Hei!

Lisäkysymyksesi on siirretty Kysy toimeentulotuesta- palstalle. Löydät sen täältä.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi