Opintotuki ja muutto

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

maikki95

Opintotuki ja muutto

Lukematon viesti Kirjoittaja maikki95 » 20 Touko 2020, 16:24

Hei. Lukiossa toisella paikkakunnalla asuva ja opiskeleva tytär on ollut kirjoilla vielä kotipaikkakunnallaan minun vuokra-asunnossani. Muutin huhtikuun alussa, mutta tytär asuu edelleen opiskelupaikkakunnalla. Kela kuitenkin perii nyt takaisin opintotukea, koska tytär on Kelan mukaan muuttanut minun luo, vaikka asumisjärjestelyt eivät ole muuttuneet. Maistraatti ei osaa auttaa, sieltä vaan kehoitettu tekemään uudelleen osoitteenmuutos rinnakkaisosoitteeseen. Tämä tehty, mutta muutos kirjautuu vasta tästä päivästä alkaen. Miten onnistuu todistaa, että tytär ei ole muuttanut minnekään. Pystynkö/pitääkö minun laittaa jotain selvitystä Kelaan?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja muutto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Touko 2020, 13:20

Hei maikki95!

Ennen takaisinperintäpäätöksen antamista Kela kuulee tuen hakijaa liikamaksun syistä sekä hänen taloudellisesta ja sosiaalisesta tilanteestaan. Vasta tämän jälkeen annetaan perintäpäätös. Kuulemisesta on yleensä ilmoitettu samalla kirjeellä, kuin missä liikamaksusta kerrotaan. Kuulemiseen kannattaa siis vastata esimerkiksi viestillä Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi