Terapeutin vaihtaminen (kuntouttava psykoterapia)

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Kanpela

Terapeutin vaihtaminen (kuntouttava psykoterapia)

Lukematon viesti Kirjoittaja Kanpela » 22 Touko 2020, 09:26

Olen käynyt Kelan korvaamassa kuntouttavassa psykoterapiassa reilun vuoden . Terapia on nyt "koronatauolla" koska en kykene videoterapointiin.

Meillä on terapeuttini kanssa sen verran merkittäviä näkemyseroja, että olen jo pidemmän aikaa ajattellut että olisi ehkä viisasta vaihtaa terapeuttia. Kallisarvoista kuntoutusaikaa valuu hukkaan, enkä kykene täysimääräisesti sitä hyödyntämään! Keskustellessani "jatkokautta" varten työterveyslääkärini kanssa, tiedustelin häneltä mielipidettä mahdolliseen terapeutin vaihtoon. Hän kannatti ajatusta, mutta ohjasi minut kuitenkihn juttelemaan vielä työterveyden psykiatrin kanssa. Kävin psykiatrin juttusilla ja hänkin oli sitä mieltä, että voin halutessani vaihtaa terapeuttia.

Niin olin aikeissa tehdäkin, mutta sitten iski tämä korona ja samanaikaisesti muuta kuormitusta lähiperheessä. Asia jäi minulta kesken, ei ollutkaan voimia eikä mahdollisuutta etsiä uutta terapeuttia. Annoin jatkohakemuksen mennä eteenpäin olemassaolevan terapeuttini nimellä varustettuna ja sainkin siitä myöhemmin myönteisen päätöksen.

Nyt kun tilanteeni on hiukan tasaantunut, olen alkanut uudestaan miettiä asiaa. Terapiani ei ole vieläkään käynnistynyt uudelleen, sillä nykyinen terapeuttini pitää vain etäistuntoja. Ja minä en, kuten sanottu, niihin kykene, Haluaisin etsiä itselleni uuden paikan, mutta pitääkö minun sitten hakea uusi päätös terapian toisesta vuodesta, uudella nimellä?

Miten tämä asia käytännössä etenisi?
Minulla on hyvä hoitosuhde työterveyteeni, mutta en välittäisi siellä turhaan (etenkään tässä maailmantilassa) laukata.

Kela | sairausetuudet

Re: Terapeutin vaihtaminen (kuntouttava psykoterapia)

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Touko 2020, 15:04

Hei Kanpela!

Terapeuttia on mahdollista vaihtaa, jos terapeutti sairastuu tai joutuu muutoin keskeyttämään terapiatyöskentelyn. Jos haluat vaihtaa terapeuttia jostakin muusta kuin edellä mainitusta syystä, tarvitaan sinun oma perustelusi asiasta, terapeutin kannanotto ja palaute toteutuneesta terapiasta sekä hoitavan tahon kannanotto. Hoitavalla taholla tarkoitetaan kokonaishoidostasi vastaavaa tahoa. Terapeutin vaihtotilanteessa hoitavan tahon kannanotto voi olla myös asiakkaalta saatu tieto siitä, että hoitavan tahon kanssa on keskusteltu.

Nykyinen terapeuttisi voi lähettää kannanoton (palaute toteutuneesta terapiasta) suoraan Kelaan. Oman selvityksesi voit toimittaa esimerkiksi asiointipalvelussa viestillä, soittamalla tai kirjallisena.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi