Opntotuki kesken kuukauden ulkomailta paluun jälkeen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kotisirkka1

Opntotuki kesken kuukauden ulkomailta paluun jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kotisirkka1 » 23 Touko 2020, 14:42

Olen kirjoilla ulkomaisessa yliopistossa ja maksan vuokraa asunnostani siellä kesäkuun loppuun asti. Koronatilanteen vuoksi lähiopetus siellä lakkasi ja olen palannut Suomeen ja jatkan opiskelua kesän yli etäopiskeluna eli olen täysipäiväinen opiskelija.
Asun tilapäisesti vanhempieni luona, mutta olen muuttamassa muualle vuokra-asuntoon. Jos vuokrasopimus alkaa 1.7., saanko heinäkuulta Suomessa opiskelevan vai ulkomailla opiskelevan opintotuen vai enkö mitään? Opiskelu jatkuu siis kesälläkin edelleen ulkomaiseen yliopistoon, mutta Suomesta käsin. Kuulunko yleisen asumistuen piiriin vai saanko vielä asumislisää?
Mikä merkitys on sillä, jos vuokrasopimukseni alkaa vasta 15.7. ?Vaikuttaako se opintotuen määrään ja muuttuko määrä kesken kuukauden, koska asumismuoto muuttuu (vanhempien luota itsenäisesti vuokra-asuntoon) ?

Vieras

Re: Opntotuki kesken kuukauden ulkomailta paluun jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Touko 2020, 14:48

Jos vuokrasopimus alkaa 15.7 niin ainakin asumistukea saat vasta 1.8 alkaen koska asumistukea maksetaan vain täysiltä kuukausilta.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 25 Touko 2020, 10:25

Hei Kotisirkka1!

Jos muutat vanhempiesi luota Suomessa sijaitsevaan vuokra-asuntoon, voit hakea yleistä asumistukea. Opintotuen asumislisää maksetaan vain ulkomaan asumiskuluihin.

Kun muutat pois vanhempasi luota, tee myös opintotuen muutosilmoitus, jotta opintorahasi määrä voidaan tarkistaa. Opintotuki tarkistetaan sen kuukauden alusta, jona asut itsenäisesti vähintään 18 päivää. Jos muutat 15.7., opintorahan määrä tarkistetaan 1.8. lukien.

Jos vuokrasopimus alkaa kuukauden alusta, myös yleinen asumistuki voidaan myöntää kyseisen kuukauden alusta. Jos vuokrasopimus alkaa kesken kuukautta, asumistuki myönnetään seuraavan kuukauden alusta.

Voit lukea lisää yleisen asumistuen hakemisesta verkkosivuiltamme https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-kuka-voi-saada

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Sirkka11

Lukematon viesti Kirjoittaja Sirkka11 » 25 Touko 2020, 18:24

Kiitos vastauksesta.
Tarkentaisin vieä, että kun on kyseessä heinäkuu 2020, ja jos vuokrasopimuksen alkamispäivä on 14.7., niin tarkastetaanko opintotuki silloin 14.7. eli voinko silloin saada heinäkuulta sen opintotuen, joka maksetaan itsenäisesti asuvalle eikä enää vanhempien luona asuvalle? Vai pitääkö muuttopäivä olla jo 13.7., jotta saisin tuon korkeamman opintotuen? Minulle on hieman epäselvää, miten mainitsemasi 18 päivää lasketaan.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Touko 2020, 14:54

Hei Sirkka11!

Olosuhteen tulee kestää vähintään 18 kalenteripäivää. Sinun tulisi siis muuttaa viimeistään 13.7.2020, jotta opintotuki tarkistetaan sen kuukauden alusta.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi