Invisalign-hoito tuet

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Alipurenta

Invisalign-hoito tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Alipurenta » 23 Touko 2020, 18:03

Hei!

Minulla on alipurenta hampaissa, minkä vuoksi leukani on liian iso. Erikoishammaslääkäri on sanonut, että Kela voi korvata oikomishoitoon (esim. leikkaukseen) kuuluvat maksut; tarkistin myös asian Kelan sivuilta. Ennen leikkausta minun tulisi kuitenkin käyttää rautoja 1-3 vuotta. En haluaisi pitää näkyviä rautoja aikuisiälläni, minkä vuoksi olen päättänyt hankkia näkymättömät hammaskalvot (Invisalign-hoito). Saanko toimeentulotukea tai jotain muuta tukea tai korvausta Invisalign-hoitoon?

Joskusjotain

Re: Invisalign-hoito tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Joskusjotain » 24 Touko 2020, 06:55

Jos julkisen terveydenhuollon hammaslääkäri arvioi, että oikomishoito on terveyden kannalta välttämätön, tulee kyseeseen edullisin vaihtoehto eli raudat. Ei toimeentulotuessa huomioida mukavuussyistä valitsemaasi kalliimpaa hoitoa, joka voi maksaa jopa 5000-6000 euroa.

Kela | toimeentulotuki

Re: Invisalign-hoito tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 25 Touko 2020, 14:58

Hei, Alipurenta!

Sairaanhoitokorvauksina voidaan maksaa osa yksityisen hammashoidon kustannuksista taksaluettelon mukaisesti. Oikomishoidon kustannuksista voi saada korvausta, jos oikomishoito on välttämätöntä sairauden parantamiseksi: www.kela.fi/oikomishoito1. Julkisen puolen kustannuksista ei saa korvausta: www.kela.fi/hammashoito.

Perustoimeentulotuessa voidaan huomioida ainoastaan julkisen hammashoidon välttämättömiä kustannuksia: www.kela.fi/toimeentulotuki-terveydenhu ... en%20hoito.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi