Arbetslöshetsstöd + sommarstudiestöd

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

BBW

Arbetslöshetsstöd + sommarstudiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja BBW » 27 Touko 2020, 13:50

Hej!
På grund av corona blev jag av med stora delar av mitt sommarjobb i juni och kommer nu endast jobba på helger i juni. Jag har dock ett heltidsarbete i juli. Jag har ansökt om sommarstudiestöd eftersom jag ska gå några sommarkurser. Nu undrar jag om det är möjligt att ansöka om arbetslöshetsstöd i juni de dagar som jag inte har arbete, eller är detta omöjligt eftersom jag får sommarstudiestöd?
Eller är det så att jag nog kan ansöka om arbetslöshetsstöd/penning också fast jag får sommarstudiestödet så länge det inte går över inkomstgränsen?
Tack för svar!

FPA | studiestöd

Re: Arbetslöshetsstöd + sommarstudiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 28 Touko 2020, 15:04

Hej BBW!

Tack för din fråga.

Som studerande kan du inte få arbetslöshetsförmån. Det är alltså inte möjligt att få både studiestöd och arbetslöshetsförmån.

Eftersom jag inte vet din situation i övrigt kan jag inte ta ställning till vilka övriga förmåner du möjligen skulle kunna få. Ifall du är över 18 år kan du eventuellt vara berättigad att få grundläggande utkomststöd för juni månad ifall dina inkomster och tillgångar inte räcker för dina nödvändiga dagliga utgifter.

Läs gärna mera om det grundläggande utkomststödet här: www.fpa.fi/web/sv/utkomststod

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!