Finsk medborgare som bor i Sverige men arbetar på heltid i Finland

Hur går det med rätten till social trygghet om jag reser utomlands för att arbeta, söka jobb eller studera? Hur får jag sjukvård utomlands? Kan familjeförmåner eller folkpension betalas utomlands? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: FPA | internationella ärenden

Daisyundrar

Finsk medborgare som bor i Sverige men arbetar på heltid i Finland

Lukematon viesti Kirjoittaja Daisyundrar » 24 Kesä 2020, 18:02

Hej!
Jag är en finsk medborgare som ska flytta till Sverige permanent. Min arbetsplats är i Finland där jag jobbar på heltid och har fast anställning, och jag kommer fortsätta jobba i Finland. Omfattas jag fortsättningsvis av den sociala tryggheten i Finland eftersom mitt jobb är i Finland?

FPA | internationella ärenden

Re: Finsk medborgare som bor i Sverige men arbetar på heltid i Finland

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | internationella ärenden » 26 Kesä 2020, 10:44

Hej!

Om du arbetar som gränsarbetare i ett EU- eller EES-land omfattas du av den sociala tryggheten i det land där du arbetar oberoende av i vilket land du är bosatt. Gränsarbetare är personer som arbetar i ett EU- eller EES-land som inte är deras bosättningsland. En gränsarbetare återvänder regelbundet dagligen eller minst en gång i veckan till det land där han eller hon är stadigvarande bosatt. Gränsarbete ska anmälas till FPA. Du kan anmäla det via e-tjänsten eller fylla i anmälan om flyttning utomlands eller arbete utomlands
(blankett Y38r). Här kan du läsa mera om gränsarbete.

Om du distansjobbar från Sverige, kontakta vår kundbetjäning för internationella situationer för mer information.

Med vänlig hälsning
Jussi | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!