Opintotuki ja opintolainahyvitys

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

yks_kysymys

Opintotuki ja opintolainahyvitys

Lukematon viesti Kirjoittaja yks_kysymys » 29 Kesä 2020, 16:24

Hei,
opiskelen VIrossa ja olen saanut opintotukea (opintoraha, asumislisä, opintolaina) Viron lukukauden mukaisesti syyskuusta kesäkuuhun (10 kk vuodessa) kolmen vuoden ajan kandiopintoihin. Koronan takia keväällä siirryttiin etäopiskeluihin ja yhden kuukauden oppilaitos oli kiinni miltei kokonaan, minkä takia kevätlukukautta jatketaan 18.7. asti, jolloin on kevät/valmistujaisjuhla. Valmistun itse kandiopinnoista nyt heinäkuussa. Onko minun mahdollista hakea heinäkuuksi vielä opintotukea (opintorahaa ja asumislisää) tässä tilanteessa? Jos on, niin vaikuttaako se jatkossa saamiini opintotukiin?

Haen nyt myös maisteriopintoihin samassa oppilaitoksessa, pääsykoe heinäkuussa. Opinnoissani Virossa ei ole mahdollista hakea samalla kertaa kandi + maisteriopintoihin, vaan maisteriopintoihin haetaan, kun kandiopinnot on suoritettu. Opintolainahyvitystä on mahdollista käsittääkseni hakea joko kandivaiheen jälkeen tai sitten maisterivaiheen jälkeen? Olen käsittänyt, että vaikka haen erikseen maisterivaiheen opintoihin, kyse on samasta korkeakoulututkinnosta, jolloin voisin hakea opintolainahyvitystä valmistuttuani maisteriksi koko opintoajalta ( 5 v), sisältäen kandiopinnot). Täällä kysymyspalstalla katselin aiheeseen liittyviä vastauksia, ja yhdessä vastauksessa oli vastattu eri tavalla eli ne tulkittaisiin eri opinnoiksi, joten haluan tarkistaa tämän.

Kiitos vastauksista.

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja opintolainahyvitys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 30 Kesä 2020, 08:55

Hei yks_kysymys!

Jos sinulla on tukikuukausia jäljellä ja opiskelet heinäkuussa, voit hakea opintotukea vielä heinäkuulle. Ilmoita hakemuksessa, että opinnot ovat viivästyneet koronatilanteen vuoksi.

Kun suoritat yliopistossa alemman korkeakoulututkinnon, voit tosiaan päättää itse, haetko hyvitystä nyt vai käytätkö sen vasta sitten, kun suoritat ylemmän korkeakoulututkinnon. Jos haluat selvittää opintojasi ja lainahyvityksen hakemista tarkemmin, ota yhteyttä puhelinpalveluumme jossa voimme tutkia tilannettasi tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Maarit | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

yks_kysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja yks_kysymys » 30 Kesä 2020, 13:37

Hei,
kiitos vastauksesta. Vielä tarkentava kysymys. Olen käyttänyt täydet tukikuukaudet 30 kk kandiopintoihin (3 x 10 kk), mutta onko koronatilanteesta johtuva lukukauden pidentäminen perustelu syy hakea 31. kuukautta?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 30 Kesä 2020, 16:01

Hei yks_kysymys!

Käsittelijä tutkii hakemuksesi perusteella, voidaanko lisätukea myöntää. Voit hakea opintotuelle jatkoa opintotuen muutosilmoituksella verkkoasiointipalvelussa. Ilmoita, että hakemuksesi koskee opiskelua tutkintokohtaisen enimmäistukiajan päättymisen jälkeen ja selvitä, miten koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne viivästytti opintojasi. Oma vapaamuotoinen selvitys riittää.

Ystävällisesti
Maarit | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi