opintotuki ulkomaalaiselle

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

vikipedia

opintotuki ulkomaalaiselle

Lukematon viesti Kirjoittaja vikipedia » 29 Kesä 2020, 20:07

Hei!
Olen Venäjän kansalainen, mutta olen asunut Suomessa jo 2 vuotta lukiossa opiskelun perusteella. Tänä syksynä aloitan opinnot amattikorkeakoulussa. Eli oleskelen Suomessa opiskelun perusteella, minulla on opiskelijan oleskelulupa, mutta vielä minulla on osa-aikatyötä opintojen ohella Suomessa n. 15-20 h viikossa.
Voinko saada opintotukeatukea Kelasta?

Kela | opintotuki

Re: opintotuki ulkomaalaiselle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 30 Kesä 2020, 10:06

Hei vikipedia!

Ihan suoriltaan ei tällä palstalla pysty kertomaan saatko opintotukea vai et. Selvitä asia tekemällä opintotukihakemus korkeakouluopintojasi varten.

Jos et ole Suomen kansalainen ja olet tullut Suomeen opiskelemaan, et voi yleensä saada opintotukea Suomesta.

Ulkomaalaisena voit kuitenkin saada opintotukea, jos
*sinulle on myönnetty jatkuva (A) tai pysyvä (P) oleskelulupa tai pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupa (P-EU tai P-EY). Jos olet EU- tai Eta-maan tai Sveitsin kansalainen tai tämän perheenjäsen tai Pohjoismaiden kansalainen, oleskeluoikeuden rekisteröinti tai oleskelukortti riittää.
*asut Suomessa vakinaisesti ja
*olet tullut Suomeen muusta syystä kuin opiskelemaan. Syy voi olla esimerkiksi työskentely, perhesiteet tai paluumuutto.

Kun oikeutta sosiaaliturvaan ratkaistaan, Kela ottaa huomioon opiskelun lisäksi mahdolliset muut syyt oleskella Suomessa. Tällainen muu syy voi olla esimerkiksi aiempi asuminen, perheside tai työskentely Suomessa. Jos työskentelet Suomessa opintojesi aikana, voit saada työskentelysi perusteella oikeuden etuuksiin siinäkin tilanteessa, että asumistasi Suomessa ei pidetä vakinaisena. Työskentelyyn perustuva oikeus etuuksiin edellyttää, että saat palkkaa vähintään 723,69 e/kk.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi