Itse ulosoton maksavan toimeentulotuki

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Beata65

Itse ulosoton maksavan toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Beata65 » 30 Kesä 2020, 16:39

Haluan maksaa ulosottoni itse, sillä en halua pienen paikkakunnan työnantajan enkä palkanlaskun tietävän asiasta. Miksi tämä lasketaan maksusuunnitelmaksi? Sitähän se EI ole, vaan oman yksityisyyden suojaamista sekä pienellä paikkakunnalla että pienellä työnantajalla. Ihan yhtä paljon ulosottoon kuitenkin menee, maksan sitten itse tai pidätetään automaattisesti.

Vieras

Re: Itse ulosoton maksavan toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Kesä 2020, 17:03

Jos hakija lyhentää vapaaehtoisesti ulosotossa olevaa velkaansa, suoritukseen suhtaudutaan kuten muihinkin velanhoitomenoihin. Vapaaehtoisen ulosoton maksua ei huomioida toimeentulotuessa.

Kliivia4

Lukematon viesti Kirjoittaja Kliivia4 » 30 Kesä 2020, 19:52

Jos sinulla on ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma, rinnastetaan se palkasta ulosmitattavaan ulosottoon. Eli huomioidaan toimeentulotuessa.

ulosotossa

Lukematon viesti Kirjoittaja ulosotossa » 30 Kesä 2020, 23:32

ja sitä ulosottomiehen vahvistamaa maksusuunnitelmaa, joka siis rinnastuu palkan ulosmittaukseen, ei näe kukaan muu kuin vouti ja sinä ja ne kenelle sinä sen itse esität. maksusuunnitelman voi vouti lähettää ihan vaikka sähköpostilla niin ei edes postinjakana näe että ulosottovirasto kirjeellä muistaa...

Ja jos se maksusuunnitelma sanana on ihan kammottava ja missään nimessä et sitä halua itsellesi tehdä niin makselee vaan sitten ihan vapaaehtoisesti ja kela ei kyllä sitä menona huomioi vaikka maksaisit sinne koko palkan...

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Heinä 2020, 11:03

Hei Beata65!

Täällä onkin ollut jo paljon vastauksia asiaan.

Vapaaehtoisesta maksua ulosottoon ei huomioida toimeentulotuessa, mutta jos teet maksusuunnitelman ja maksat suorituksia sen mukaisesti niin se rinnastetaan samaksi asiaksi, kuin että ulostotto menisi suoraan palkasta.

"Jos hakija lyhentää vapaaehtoisesti ulosotossa olevaa velkaansa, suoritukseen
suhtaudutaan kuten muihinkin velanhoitomenoihin. Vapaaehtoisen ulosoton maksua ei
huomioida toimeentulotuessa.

Poikkeuksen tästä muodostaa ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma,
jonka ulosottomies vahvistaa palkan ulosmittauksen sijasta. Maksusuunnitelman
mukainen maksu rinnastuu palkan ulosmittaukseen eikä suoritusta voida tosiasiassa
pitää vapaaehtoisena. Maksusuunnitelmassa on vahvistettu se määrä, jonka
asiakas maksaa itse ulosottoon. "

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi