Opiskelijan asumistuki

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Ahdistunut opiskelija

Opiskelijan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Ahdistunut opiskelija » 30 Kesä 2020, 19:16

Muutan siskoni kanssa yhteiseen asuntoon. Olen itse opiskelija ja siskonikin on hakenut kouluun. Jos siskoni jatkaakin työssäkäyvänä ja meillä on yhteinen vuokrasopimus, voinko minä kuitenkin saada asumistukea opiskelijana? Vai täytyykö meillä olla erilliset vuokrasopimukset?

Vieras

Re: Opiskelijan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Kesä 2020, 19:26

Koska teillä on yhteinen vuokrasopimus niin kuulutte samaan ruokakuntaan,jolloin asumistuki on teille yhteinen ja molempien tulot vaikuttavat.Jos teillä olisi erilliset vuokrasopimukset niin saisitte omat asumistuet.

Kela | opintotuki

Re: Opiskelijan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 01 Heinä 2020, 15:36

Hei Ahdistunut opiskelija!

Kuten nimimerkki vieras jo kirjoittikin, niin yhteisen vuokrasopimuksen vuoksi kuulutte samaan ruokakuntaan ja näin ollen tuki on teille yhteinen ja siskosi tulot vaikuttavat yleisen asumistuen suuruuteen.

Jos teillä on erilliset vuokrasopimukset, joissa ei ole mainintaa siitä, että olette yhteisvastuullisia vuokran maksusta, niin silloin kuulutte eri ruokakuntiin ja voit saada tukea ilman, että siskosi tulot vaikuttavat tukeesi. Toisena vaihtoehtona on se, että sinä olisit esimerkiksi päävuokralainen ja siskosi alivuokralainen. Silloin kuulutte myös eri ruokakuntaan. Sillä ei ole merkitystä, vaikka siskosi olisi päävuokralainen ja sinä alivuokralainen.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi