Kuntoutustuki lepäämässä - voinko saada sairauspäivärahaa?

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

elinainen86

Kuntoutustuki lepäämässä - voinko saada sairauspäivärahaa?

Lukematon viesti Kirjoittaja elinainen86 » 22 Heinä 2020, 14:01

Hei!

Harkitsen töihinpaluuta kuntoustustukijaksoni aikana taloudellisen ahdingon vuoksi. Ilmeisesti kuntoutustuenkin voi jättää lepäämään (minulla maksajana KEVA). Miten käy, jos menenkin kokopäivätyöhön mutta joudun jäämään sairauslomalle a) saman sairauden vuoksi, jonka takia olen eläkkeellä tai b) eri sairauden vuoksi? Saanko sairauspäivärahaa vai maksetaanko minulle suoraan kuntoutustukea?

Kela | sairausetuudet

Re: Kuntoutustuki lepäämässä - voinko saada sairauspäivärahaa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 24 Heinä 2020, 11:06

Hei, elinainen86!

Jos kuntoutustukesi maksaja on Keva, voit tiedustella suoraan sieltä eläkkeen maksamiseen ja lepäämään jättämiseen liittyen.

Lepäämässä olevan eläkkeen suhteesta sairauspäivärahaan ei ole erikseen säädetty. Asiakkaalla voi olla oikeus sairauspäivärahaan, jos hän työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisensä jälkeen eläkkeen rinnalla tai eläkkeen lepäämisen aikana on työssä ja tulee työkyvyttömäksi tähän kyseiseen työhön. Oikeuteen saada sairauspäivärahaa sovelletaan samoja säännöksiä riippumatta siitä, tapahtuuko työskentely työkyvyttömyyseläkkeellä ollessa vai eläkkeen ollessa lepäämässä.

Oikeus sairauspäivärahaan saman sairauden perusteella on, jos yhtäjaksoinen työskentely eläkkeellä ollessa tai eläkkeen lepäämisen aikana on kestänyt 12 kuukau­den ajan ennen työkyvyttömyyden alkamista. Jos kysymyksessä on uusi sairaus, oikeus päivärahaan voi alkaa jo aikaisemmin.

Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin selvitellään tilannettasi tarkemmin. :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi