Opintotuki ja alan vaihto

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

Toiseenkouluun

Opintotuki ja alan vaihto

Lukematon viesti Kirjoittaja Toiseenkouluun » 28 Heinä 2020, 21:10

Hei!
Olen kesälomalla nykyisistä toisen asteen opinnoistani joita olen opiskellut puoli vuotta. Hain kesällä kuitenkin toiseen ammattikouluun eri alalle. Jos pääsen hyväksytyksi kouluun, vaihdan sinne suoraan kesäloman loputtua.

Miten opintotuki maksetaan tässä tilanteessa? Saan sen suoraan tililleni kuitenkin ensimmäinen lokakuuta, vanhojen opiskelujen perusteella, mutta peritäänkö sitä takaisin tai lakkautetaanko kun ilmoitan opintojen siirtymisestä toiseen kouluun, toiselle alalle? Onko asialla merkitystä että nykyiset opintoni jatkuisivat elokuun alussa, mutta uusi elokuun lopussa? Olisin kuitenkin kirjoilla nykyisessä oppilaitoksessa vaihtoon asti ja opiskelisin etänä. Pitääkö tehdä uusi opintotuki- ja -lainahakemus?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja alan vaihto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Heinä 2020, 14:29

Hei Toiseenkouluun!

Kun oppilaitos tai opintolinja vaihtuu, niin tulee opintotukea hakea uudelleen uudella hakemuksella. Samalla hakemuksella voit hakea myös opintolainan valtiontakausta.

Sinun kannattaa hyvissä ajoin ilmoittaa muutoksista Kelaan. Opintotuki voidaan myös lakkauttaa, jos opinnot päättyvät.

Jos sinulle on ehditty opintotukea maksaa aikaisempien opintojen perusteella ja muutoksesta huolimatta olet edelleen oikeutettu opintotukeen vastaaville kuukausille uusien opintojen perusteella, niin todennäköisesti opintotukea ei peritä takaisin vaan mahdollista takautuvaa maksua uusiin opintoihin ei enää sitten maksettaisi. Tällöin puhutaan niin sanotusta regressiperinnästä eli liikaa maksettu etuus kuitataan myöhemmin myönnetystä etuudesta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Toiseenkouluun

Lukematon viesti Kirjoittaja Toiseenkouluun » 30 Heinä 2020, 17:03

Kiitos vastauksesta!

Tarkoittaako tämä regressiperintä siis sitä että opintotukea ei maksettaisi minulle uusien opintojen alkaessa niin monelta kuukaudelta kuin mitä olen sitä saanut aikaisempien opintojen aikana? Eli en saisi opintotukea noin puoleen vuoteen.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 31 Heinä 2020, 15:06

Hei Toiseenkouluun!

Ei tarkoita. Jos sinulle on ehditty maksaa tukea, johon et olisikaan oikeutettu ja jos vastaavalle ajalle myönnetäänkin tukea toisin perustein, niin tällöin uusi myönnetty etuus kuitataan jo maksettuun etuuteen. Eli et saa etuutta kahta kertaa samalle ajalle.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi