Allmänt bostadsbidrag och studiestöd om man hyr från släktingar

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Valvoja: FPA | studiestöd

Anonym studerande

Allmänt bostadsbidrag och studiestöd om man hyr från släktingar

Lukematon viesti Kirjoittaja Anonym studerande » 12 Syys 2020, 11:30

Hej,

Jag undrar att ifall jag skulle hyra ett rum i mina farföräldrars lägenhet i Helsingfors (som de också officiellt bor i), skulle studiestödet och bostadsbidraget påverkas av att jag hyr från nära släktingar och skulle mina farföräldrars inkomster/kapitalinkomster påverka beloppet av mitt studiestöd och bostadsbidrag? Eller kan jag få maximalt bostadsbidrag och 250€ studiestöd normalt som jag även skulle få ifall jag hyrde av någon helt utomstående? Jag har inga inkomster.

Tack på förhand.

FPA | studiestöd

Re: Allmänt bostadsbidrag och studiestöd om man hyr från släktingar

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 14 Syys 2020, 10:25

Hej Anonym studerande!

Tack för din fråga.

Oberoende av hyresavtal anses nära släktingar som bor i samma bostad alltid höra till samma hushåll, det vill säga

- äkta makar och sambor
- föräldrar och barn
- far- och morföräldrar

Om du hyr en del av en bostad av dina farföräldrar och farföräldrarna också bor i samma bostad anses ni alltså höra till samma bostadsbidragshushåll. Bostadsbidraget påverkas då också av farföräldrarnas inkomster.

Du hittar mera information om bostadsbidragshushållen här: www.fpa.fi/hushall

Ditt studiestöd påverkas inte av farföräldrarnas inkomster även om ni bor i samma bostad.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!