Työkyvyttömyyseläke ja Kelan kansaneläke / Pääomatulot

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Kyynel

Työkyvyttömyyseläke ja Kelan kansaneläke / Pääomatulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kyynel » 27 Tammi 2021, 12:44

Jos työkyvyttömyyseläke on esim. 620 €/kk, ansioraja 837 €/KK, niin paljon olisi Kelan kansaneläke sen lisäksi?
Jos ansioraja (ei pääomatulot) ylittyy tuosta 837 €/kk niin lakkaisiko sitten eläke?

Jos saisi työkyvyttömyseläkkeen niin paljon voisi olla pääomatuloja ilman, että ne vaikuttaisivat eläkkeeseen?

Miten pääomatulot vaikuttaa eläkkeeseen ja minkä ikäiseksi asti?

Kela | eläke-etuudet

Re: Työkyvyttömyyseläke ja Kelan kansaneläke / Pääomatulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 28 Tammi 2021, 13:37

Hei, Kyynel!

Kelasta maksettavaan työkyvyttömyyseläkkeen määrän vaikuttaa tosiaan kaikki muut eläkkeet ja se asutko yksin vai parisuhteessa. Voit lukea lisää: www.kela.fi/kansanelake-maara-ja-maksaminen.

Kelan työkyvyttömyyseläkkeen ansioraja on 837,59 e/kk v. 2021. Ansiot huomioidaan bruttomääräisinä. Jos työstä saatavat ansiot ylittävät sallitun rajan, työkyvyttömyyseläke jätetään lepäämään eli sen maksaminen keskeytetään lepäämässä olon ajalta. Pääomatulot eivät ole työansioita, joten pääomatulo ei vaikuta kansaneläkkeeseen.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2021, 15:05

Olen työkyvyttömyyseläkeellä mutta saan vain 507e ja takuueläke n. 330 luin että takuueläke on n 800 e miksen sitä saisi mitä olen oikeutettu saamaan kansaneläke ja takuueläke kuinka paljon kiitos? olen 43v en ole tehnyt töitä ennen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2021, 15:19

Täyden takuueläkkeen saat, jos sinulla ei ole mitään muita eläkkeitä.Takuueläkettä pienentävät kaikki muut eläkkeet Suomesta ja ulkomailta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2021, 15:23

Täyden takuueläkkeen määrä on 837,59 euroa. Siitä vähennetään sinun työkyvyttömyys eläke, joten saamasi takuueläke on ihan oikein.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 23 Helmi 2021, 08:54

Vieras kirjoitti:
22 Helmi 2021, 15:05
Olen työkyvyttömyyseläkeellä mutta saan vain 507e ja takuueläke n. 330 luin että takuueläke on n 800 e miksen sitä saisi mitä olen oikeutettu saamaan kansaneläke ja takuueläke kuinka paljon kiitos? olen 43v en ole tehnyt töitä ennen.
Hei!

Kuten olikin jo kerrottu, täyden takuueläkkeen saa, jos ei ole mitään muita eläkkeitä maksussa. Kaikki muut maksettavat eläkkeet vähentävät takuueläkkeen määrää, myös työkyvyttömyyseläke vähentää takuueläkkeen määrää.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi