Työssäkäyvän opiskelu ja lainatakaus

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Nea1983

Työssäkäyvän opiskelu ja lainatakaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Nea1983 » 10 Huhti 2021, 10:35

Olen hakemassa nyt kevään yhteishaussa korkeakouluun ja olen päivätyössä vakituisesti, mutta opiskelu tapahtuisi työn ohessa omatoimisesti. Tulorajani/kk ylittyvät reilusti mitä tässä olen tutkinut. Olen ymmärtänyt, että lainatakauksen saa vain, jos saa opintorahaa. Voinko itse saada opintorahaa, kun olen työssäkäyvä samaan aikaan, kun opiskelen ja saan työstäni palkkaa, joka ylittää kaikki Kelan sallimat tulorajat/kk? Tai meneekö se niin, että voin työstäni huolimatta hakea opintorahaa ja se myönnetään, jolloin voin hakea lainatakausta ja jos ja kun saan opintolainaa, nostan sen ja tämän jälkeen palautan/perun opintotukeni?

Kela | opintotuki

Re: Työssäkäyvän opiskelu ja lainatakaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Huhti 2021, 08:16

Hei Nea1983!

Opiskelijan tuloja ei tutkita opintotukea myönnettäessä. On siis opiskelijan omalla vastuulla huolehtia siitä, että hänen tulonsa eivät ylitä opintotuen vuositulorajaa.

Voit siis toimia viestissäsi kertomallasi tavalla, eli voit hakea opintotuen ja palauttaa tai perua opintotukea, jos tulosi ylittävät vuositulorajan. Jos perut tai palautat opintotukea ennen kuin olet nostanut kyseisen ajan opintolainan pankista, myös opintolainan takaus perutaan kyseisiltä kuukausilta.

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi