Muutto yhteen tyttöystävän kanssa intin aikana

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Ruotila9

Muutto yhteen tyttöystävän kanssa intin aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Ruotila9 » 01 Heinä 2021, 00:36

Hei.

Mietinnässä on muutto tyttöystävän kanssa yhteen armeijan aikana. Molemmat asumme vielä vanhempiemme luona ja olen suorittanut palvelusta jo yli puolet ajasta. Vaadittavaa kolmea kuukautta itsenäistä asumista ei siis ole. Kuitenkin ehdoissa on yksi kohta joka mietityttää.

"Kela voi kuitenkin korvata tämän aikarajan jälkeen tai vasta palveluksen aikana hankitun asunnon asumismenot, jos asunnon hankkimiseen on ollut perusteltu syy, esimerkiksi työn aloittaminen muualla kuin kotipaikkakunnalla 2-3 kuukauden sisällä palveluksen päättymisestä."

Palvelukseni loppuu joulukuussa ja ennen syksyä en pysty opintojani aloittamaan, joten minun tarvitsee joka tapauksessa mennä töihin. Asumme tyttöystävän kanssa eri paikkakunnilla, joten ajattelimme muuttaa yhteen molemmille uuteen kaupunkiin.

Kysymys siis kuuluu. Tarvitseeko minulla hakiessani tukea olla jo työpaikka kotipaikkakunnan ulkopuolella valmiina vai riittääkö se, että saan työpaikan ennen kuin 2-3 kuukautta menee umpeen?

Yst. terv. Ruotila9

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Muutto yhteen tyttöystävän kanssa intin aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 01 Heinä 2021, 11:00

Hei Ruotila9!

Sinulla tulisi olla tosite työssä aloittamisesta 2-3 kuukauden sisällä palveluksen päättymisestä. Perusteltuina syinä muutolle on kuitenkin myös perheen perustaminen. Avoliitto voidaan katsoa perheen perustamiseksi. Tyttöystävän kanssa yhteen muutto puolestaan katsotaan avoliitoksi.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

vierassss

Lukematon viesti Kirjoittaja vierassss » 30 Heinä 2021, 17:49

Mites jos, kumppani on mennyt armeijaan, mutta on omassa asunnossa kirjoilla ennen armeijaa ja haluaa nyt armeijan aikana muuttaa tyttöystävän kanssa yhteen. Miten avustukset menevät?

Itse olen opiskelija ja käyn töissä ja asun tällä hetkellä omassa asunnossa erillään poikaystävästä.

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 02 Elo 2021, 08:47

Hei vierassss!

Jos muutatte yhteen asumaan, niin silloin toki voitte saada avustuksia vain yhteen asuntoon. Jos esimerkiksi tyttöystäväsi muuttaa sinun luoksesi asumaan ja hän saa nyt avustuksia, niin teidän molempien tulee tehdä tarkistushakemukset tukeen.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi