Beräkning av föräldradagpenning

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Blivande mamma

Beräkning av föräldradagpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja Blivande mamma » 09 Syys 2021, 21:41

Hej!

Jag har lämnat in en ansökan om moderskapspenning och föräldrapenning. Jag har beräknad födelsetid 27.12.2021. Jag angav min huvudsakliga arbetsgivare (kommunen) som varifrån jag fått min lön senaste året. I efterhand kom jag på att jag också har dragit en gymnastikkurs för vår lokala gymnastikförening och därav fick en (mindre) inkomst därifrån i våras.
Är detta något jag skulle behöva korrigera för att få rätt föräldradagpenning?

Jag kommer också troligen dra samma gymnastikkurs under tiden som jag får moderskapspenning och föräldrapenning - är detta något jag också skulle behöva anmäla till FPA? Dock vet jag inte hur mycket timmar kurs det blir i och med coronarestriktionerna som ändras nu som då.

H. Mariah

FPA | barnfamiljer

Re: Beräkning av föräldradagpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 10 Syys 2021, 14:49

Hej Mariah!

Tack för din fråga.

Eftersom du meddelar att det är fråga om en lokal gymnastikförening där du dragit en kurs, utgår jag från att det inte är fråga om någon längre anställningsperiod, eller att föreningen skulle betala lön för arbetsfrånvarotiden. I så fall spelar det ingen roll att du inte meddelat om det i ansökan, eftersom FPA får uppgift om utbetalda löner som skall beaktas vid beräkningen av din dagpenning direkt från inkomstregistret.

Om arbetsgivaren betalar lön för arbetsfrånvarotiden (såsom din huvudsakliga arbetsgivare kommunen troligen gör i början av moderskapsledigheten) är det viktigt att uppge det i ansökan, eftersom dagpenningen i sådana fall skall betalas till arbetsgivaren till den del som motsvarar lönen.

När det gäller din andra fråga angående arbete under moderskaps- och föräldrapenningperioden är det viktigt att meddela till FPA om eventuellt jobb. Det är tillåtet att jobba under moderskaps- och föräldrapenningperioden, men för dagar i arbete betalas endast minimidagpenning. Du kan meddela om eventuellt jobb senare när du vet hur det blir antingen via FPA:s e-tjänst MittFpa eller genom att ringa FPA:s telefontjänst

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Blivande mamma

Lukematon viesti Kirjoittaja Blivande mamma » 13 Syys 2021, 18:08

Tack för svar!

Betyder detta att jag behöver meddela FPA om jag drar kurs under tiden jag får föräldrapenning? Det handlar endast om ca 1,5-2h per vecka i 3 månaders tid.

Blivande mamma igen

Lukematon viesti Kirjoittaja Blivande mamma igen » 13 Syys 2021, 18:11

FPA | barnfamiljer kirjoitti:
10 Syys 2021, 14:49
Hej Mariah!

Tack för din fråga.

Eftersom du meddelar att det är fråga om en lokal gymnastikförening där du dragit en kurs, utgår jag från att det inte är fråga om någon längre anställningsperiod, eller att föreningen skulle betala lön för arbetsfrånvarotiden. I så fall spelar det ingen roll att du inte meddelat om det i ansökan, eftersom FPA får uppgift om utbetalda löner som skall beaktas vid beräkningen av din dagpenning direkt från inkomstregistret.

Om arbetsgivaren betalar lön för arbetsfrånvarotiden (såsom din huvudsakliga arbetsgivare kommunen troligen gör i början av moderskapsledigheten) är det viktigt att uppge det i ansökan, eftersom dagpenningen i sådana fall skall betalas till arbetsgivaren till den del som motsvarar lönen.

När det gäller din andra fråga angående arbete under moderskaps- och föräldrapenningperioden är det viktigt att meddela till FPA om eventuellt jobb. Det är tillåtet att jobba under moderskaps- och föräldrapenningperioden, men för dagar i arbete betalas endast minimidagpenning. Du kan meddela om eventuellt jobb senare när du vet hur det blir antingen via FPA:s e-tjänst MittFpa eller genom att ringa FPA:s telefontjänst

Vänliga hälsningar

Tack för svar!

Betyder detta att jag behöver meddela FPA om jag drar kurs under tiden jag får föräldrapenning? Det handlar endast om ca 1,5-2h per vecka i 3 månaders tid.

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 14 Syys 2021, 10:23

Hej igen!

Ja, du skall meddela till FPA om du drar kurs under tiden du får moderskaps- eller föräldrapenning.

Även arbete i liten skala leder till att föräldradagpenningen betalas ut med minimibelopp för de dagar man är i arbete. Beloppet av lön, arvode eller annan inkomst saknar betydelse.

Vänliga hälsningar

FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst