Opintolaina ja asumistuki ja opintotuki

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Hammaskeiju123

Opintolaina ja asumistuki ja opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Hammaskeiju123 » 15 Loka 2021, 10:14

Hei,

Minulle ollaan myönnetty opintolaina asti 1.8.2022 sillä opiskelen ulkomailla ja olen nostanut tämän lainan. Kuitenkin mietin, että jos en nostaisi opintotukija ensi keväällä, jotta voisin säästää opintuki kuukausiani. Vaikuttaako tämä mitenkään jo nostettuun opintolainaani?

Minun pitäisi myös valmistua ensi lokakuussa tähän aikaan, eli saisin hakea opintolainaa vielä parille kuukaudelle, mutta voinko hakea opintolainaa näille kuukausille, jos en ole nostanut opintukia?

Kiitos paljon!

Kela | opintotuki

Re: Opintolaina ja asumistuki ja opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Loka 2021, 13:48

Hei Hammaskeiju123!

Jos haluat perua opintotukea tukikuukausien säästämiseksi, se ei vaikuta jo nostettuun opintolainaan. Sen takaisinmaksu tapahtuu pankin kassa sovitusti.

Jos et ole opintotuen perumishetkellä nostanut nostettavissa olevia lainojasi, niitä ei voi enää perumisen jälkeen nostaa.

Voit hakea opintolainan valtiontakausta myös 1.8.22 alkaen, mutta huomaa että pelkkää lainatakausta ei myönnetä vaan samalla on haettava myös opintoraha kyseisille kuukausille.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi