Ulkomailla opiskelija

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Hammaskeiju123

Ulkomailla opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Hammaskeiju123 » 15 Loka 2021, 10:16

Hei,

Opiskelen tällä hetkellä Australiassa, mutta mielenterveyteni takia minun tulisi palata hetkeksi Suomeen. Kuitenkin Australian rajat ovat tällä hetkellä kiinni, mikä tarkoittaa, että joutuisin opiskelemaan netin välityksellä kunnes voisin palata takaisin. Miten tämä vaikuttaa opiskelijan tukiin joita saan tällä hetkellä?

Kiitos :)

Kela | opintotuki

Re: Ulkomailla opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Loka 2021, 14:00

Hei Hammaskeiju123!

Jos olet muuttanut ulkomailta takaisin Suomeen:
Ilmoita Kelaan, jos sinulle on myönnetty opintotukea ulkomailla opiskeluun ja asumiseen, mutta asutkin nyt koronatilanteen vuoksi Suomessa.

Ilmoita asumisesi muutos opintotuen muutosilmoituksella: OmaKelassa (Valitse OmaKelassa Ilmoita muutoksista > Opintotuki > Opintotuen muutosilmoitus > Ilmoitan muusta muutoksesta tai haen lisätukea > Asumisen muutos)

Opintolainan valtiontakaus on saman suuruinen, vaikka asuisit Suomessa. Kela voi jatkaa asumislisän maksamista enintään 3 kuukauden ajan muuttosi jälkeen, jos edelleen maksat ulkomailla olevan asunnon asumismenot. Jos asut vanhempasi luona, opintorahan määrä on pienempi.

Jos aloitat opintosi etänä Suomesta

Jos aloitat ulkomaiset opintosi etänä Suomessa, voit saada samat tuet kuin suomalaisessa oppilaitoksessa opiskeleva. Opintolainan valtiontakaus on kuitenkin suurempi, 800 e/kk.

Tee opintotuen muutosilmoitus, jos muutat ulkomaille. Jos saat yleistä asumistukea, muista tehdä ilmoitus myös asumistukeen. Katso ohjeet muutosten ilmoittamiseen.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Maria-

Lukematon viesti Kirjoittaja Maria- » 17 Marras 2021, 11:58

Hei,
Haluaisin näihin ulkomailla asumiseen liittyen kysyä;

Aloitin opinnot Suomen yliopistossa syksyllä ja saan opintotukea/opintolainaa. Minulla on myös opintojen ajaksi oma yksiö Suomessa.

Olen asunut viimeiset 3vuotta toisessa pohjoismaassa. Olen virallisesti edelleen siellä kirjoilla, sillä asumme avopuolisoni kanssa siellä ja maksamme asuntoamme siellä.
Olen Suomessa aina läsnäoloa vaatien opintojaksojen aikana.
Halusin vielä tarkistaa, en voi ilmeisesti vastaanottaa asumisentukea Suomessa, ?
Halusin myös tarkistaa että minulla on kuitenkin suomalaisena ja suomessa täysipäiväisesti opiskelevana oikeus opintolainaan ja tukeen, vai pitäisikö minun ensi kevääksi hakea toisen maan kautta opintotukea Suomen opintoihini?

Kiitos avusta!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 17 Marras 2021, 14:50

Hei Maria-!

Jos olet Suomen kansalainen, sinulla saattaa olla oikeus opintotukeen. Sinun kannattaa tehdä hakemus esimerkiksi OmaKelassa niin Kela selvittää oikeutesi opintotukeen.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Maria-

Lukematon viesti Kirjoittaja Maria- » 19 Marras 2021, 21:07

Hei,
Jatkaen vielä aiempaa kysymystäni. Kysyisin asumistukeen liittyen, jos rekisteröin vain tilapäisen muuton Suomeen, voinko saada opiskeluasuntooni täällä Suomessa yleistä asumistukea?
Minulle myönnettii asumistuki jo, mutta ei ole vielä rekisteröity muuttoa virallisesti(aika digiväestövirastoon kyllä varattu)

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Marras 2021, 12:47

Et voi saada tyhjään asuntoon asumistukea,jos asut ulkomailla.Sinun pitäisi asua Suomessa tässä asunnossa.

Maria-

Lukematon viesti Kirjoittaja Maria- » 20 Marras 2021, 18:41

Hei,
Asun siis useamman kuukauden kerralla per kevät/syksy lähiopintojen aikana jotka vaativat läsnäoloja. En muuten asuntoa vuokrasikaan jos en sitä tarvitse läsnäolooni.
Opiskelut kuitenkin edellyttävät sen verran tukien hakua, että ilman asumistukea ei tule toimeen. Vaikka maksaisi yhtä vuokraa, tapauksessani jaan myös avopuolisoni kanssa vuokramme toisessa pohjoismaassa.
Vai pitääkö minun suomalaisena ja suomessa opiskelevana hakea tukea toisen maan kautta kokonaan??

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Marras 2021, 20:58

Kuulut avopuolisosi kanssa samaan ruokakuntaan.Et voi siis saada omaa asumistukea ja koska ette asu erillänne välien rikkoutumisen takia niin kuulutte samaan ruokakuntaan.

Maria-

Lukematon viesti Kirjoittaja Maria- » 21 Marras 2021, 10:22

Eli minun täytyy rekisteröidä muuttoni Suomeen jotta saan asumistukea opiskelija asuntooni tai ilmoittaa välirikosta. Järjellisesti pitäisi siis maksaa kaikki vuokra itse muuten. Tähän ei opiskelijana ole varaa joten kerroppa mikäs on se järkevin tapa kattaa asumiskustannukset?
Kiitos

Maria-

Lukematon viesti Kirjoittaja Maria- » 21 Marras 2021, 10:24

Asumustukeahan olen oikeutettu hakemaan asuin jonkun kanssa tai ei. Määrässähän huomioidaan sitten kaksi ihmistä.