Joustava hoitoraha freelancerina/kevytyrittäjänä

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

freelancer11

Joustava hoitoraha freelancerina/kevytyrittäjänä

Lukematon viesti Kirjoittaja freelancer11 » 14 Tammi 2022, 22:46

Hei!

Lapseni (alle 3v) aloitti kunnallisessa päivähoidossa 20h/vk, eli noin kolmena päivänä viikossa. Teen itse töitä freelancer-toimittajana ja laskutan kaikki työni kevytyrittäjänä. Lapsen ollessa hoidossa, teen siis lehtijuttuja yms.

Minulla on Y-tunnus, mutta en maksa YEL-vakuutusta, sillä en sitä tällä hetkellä edes pienen liiketoiminnan puolesta saisi. Tästä syystä en Kelan silmissä ole myöskään yrittäjä, eli sain hylätyn päätöksen joustavasta hoitorahasta. Töitä kuitenkin lehtihommissa riittää, mutta molemmille osapuolille on laskutus yritykseni kautta paras vaihtoehto.

Millaisen todistuksen Kela hyväksyisi työnantajalta tässä tapauksessa? Minun olisi mahdollista saada sopimus, jossa käy ilmi työsuhteeni kyseiseen yritykseen, mutta onko työstä saatava korvaus maksettava nimenomaan palkanmaksun kautta? Vai onnistuuko jatkaa laskuttamista kevytyrittäjänä toteutuneiden töiden mukaan, kunhan työhön käytetty aika (max 30h/vk) käy ilmi työsopimuksesta?

Tämän lisäksi teen valokuvauskeikkoja, joista laskutan asiakkaita. Olen ymmärtänyt, että näihin töihin käytetty työaika täytyy huomioida tuohon max 30h/vk.

Toivottavasti sekavasta selityksestäni sai selvää! :)

Kela-Kerttu

Re: Joustava hoitoraha freelancerina/kevytyrittäjänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Tammi 2022, 08:47

Hei freelancer11!

Joustavan hoitorahan edellytys on, että vanhempi on töissä työ- tai virkasuhteessa tai yrittäjällä täytyy olla voimassa oleva YEL- tai MYEL-vakuutus. Jos vanhempi työskentelee kevytyrittäjänä eli ei ole työsuhteessa ja ei ole myöskään YEL-/MYEL- vakuutettu, niin silloin joustavaa hoitorahaa ei voi saada.

Jos olet työssä työ- tai virkasuhteessa, tulee hakemuksen liitteeksi toimittaa työnantajalta todistus työajasta. Työnantaja täyttää siinä tilanteessa todistuksen joko työnantajan sähköisen asioinnin kautta tai ilmoittaa tiedot lomakkeella WH9 (pdf). Ilmoituksella Kela tutkii vanhemman oikeuden tukeen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela