Poissaolo työkokeilusta

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kela | työttömyysturva

Re: Poissaolo työkokeilusta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 21 Helmi 2019, 10:15

Hei kuumeessa!

Kun olet poissa työkokeilusta oman sairauden vuoksi, merkitse työttömyysajanilmoitukseen kyseiselle päivälle poissaolo oma sairaus. Mikäli poissaolo on enintään kolme peräkkäistä työkokeilupäivää, oma selvitys asiasta on riittävä. Yli kolmen päivän poissaoloista tulee toimittaa lääkärintodistus.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

jessu

Lukematon viesti Kirjoittaja jessu » 07 Loka 2019, 16:48

Hei!

Aloitin työkokeilun ja satuin olemaan heti ensimmäisellä viikolla sairaana. Pitääkö edelleen paikkansa, ettei 1-3 päivän sairaspoissaolosta tarvitse toimittaa sairaanhoitajan/lääkärintodistusta? Kiitos vastauksesta.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 08 Loka 2019, 10:56

Hei jessu!

Kyllä tieto pitää edelleen paikkansa.

Yli 3 päivää kestävästä omasta sairaudesta on toimitettava Kelaan terveydenhoitajan tai lääkärin todistus. Poissaolojen seuranta ei koske työvoimapoliittista koulutusta ja omaehtoista opiskelua.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva

Jusom

Lukematon viesti Kirjoittaja Jusom » 25 Loka 2019, 21:23

Hei.
Eikö tosiaan lääkärissä käynti ole pätevä syy olla poissa työkokeilusta?

Aloitan pian työkokeilun. Työnantajan kanssa on sovittu 5 päivää viikossa, lähinnä ma-pe, mutta la tarpeen tullen.

Minulla on lääkärissä käynti yhtenä päivänä 400km päässä kotikaupunkiani, eli sinä päivänä en pysty luonnollisesti osallistumaan työssäkokeiluun.

Menetänkö tuet siltä siltä päivältä, jos en saa lauantaita sovittua työpäiväksi?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Loka 2019, 10:52

Hei Jusom!

Jos olet sopinut poissaolosta (lääkärissä käynnistä) työnantajan kanssa, poissaolo ei silloin ole "luvaton" ja menetät mahdollisesti vain kulukorvauksen tuolta päivältä. Ilmoita hakemuksessa poissaolon todellinen syy ja selvitä tilannetta tarvittaessa tarkemmin kohdassa lisätiedot.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva

Voiei

Lukematon viesti Kirjoittaja Voiei » 14 Joulu 2019, 10:12

Hei
Olen työkokeilussa ja olin koko viime viikon sairaana ja työnantajani antoi minulle luvan olla lepäämässä ilman sairastodistusta. Nyt minulla ei sitä ole, joten kuinka toimia kun juuri luin täältä, että jos on yli 3 päivää sairaana on oltava todistus. En tiennyt aiemmin, että näin on, kun vasta tässä vaiheessa... Tottakai olisin hakenut todistuksen, jos olisin tiennyt...

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 16 Joulu 2019, 08:51

Hei Voiei

Onpa harmillinen tilanne. Jos olet ollut poissa palvelusta sairauden vuoksi pidempään kuin kolme peräkkäistä päivää eikä sinulla ole esittää sairaslomatodistusta, Kela hylkää päivärahan ja kulukorvauksen poissaolopäiviltä neljännestä sairauspoissaolopäivästä alkaen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva

Mietiskelija22

Lukematon viesti Kirjoittaja Mietiskelija22 » 13 Tammi 2020, 09:33

Hei!

Olen tällä hetkellä työkokeilussa. Ennen sopimuksen allekirjoittamista kysyin työnantajalta, että pystyisinkö olemaan poissa kaksi päivää jo aikaisemmin varatun ulkomaanmatkan takia. Työnantajalla tämä sopii.

Miten ilmoitan Kelalle niiltä päiviltä jolloin en ole työkokeilussa? Riittääkö siitä ilmoitus pelkästään teille, kun työnantajani on tietoinen poissaolostani. Olemme yhdessä sopineet, että miten korvaan töissä nämä poissaoloni,

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 13 Tammi 2020, 15:04

Hei Mietiskelija22!

Kun olet poissa työkokeilusta matkan vuoksi, merkitse työkokeilupäiville "Poissaolo: muu syy". Muille päiville merkitse "Työtön". Voit kertoa lisätiedoissa, jos olette sopineet, että korvaat poissaolopäivät esim. tekemällä ne myöhemmin.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva

Petrys

Lukematon viesti Kirjoittaja Petrys » 31 Tammi 2020, 08:43

Olin sairauden takia poissa työkokeilusta edellisellä viikolla ma, ti ja to. Sairastuin seuraavalla viikolla pe. Onko jotain tarkastelujaksoa, jolloin 3 päivän ylittävät poissaolot pitää ottaa huomioon ja käydä hakemassa lääkärintodistus?